Syyskuun 28. päivänä 2008Olen jo aikaisemminkin kirjoittanut turvallisesta kuntayhteistyöstä tässä blogissani. Olen myös kirjoittanut aiheesta painetun sanan mielipideosastoilla (mm. S-S). Kuntien välistä yhteistyötä on kehitettävä ja niihin on panostettava, sillä kunta on pääasiassa vain hallinnollinen yksikkö. Kuntaliitoksetkaan ei saa olla aihe, josta ei voi julkisesti keskustella!
Mitä vähemmän byrokratiaa ja mitä yksinkertaisempi kuntahallinto, sen toimivampi ja selkeämpi on hallintoyhteisö. Mitään alarajaa kuntien koolle ei mielestäni voi Suomessa olla, tai se on ainakin hankalaa asettaa. Sopiva kuntakoko Suomessa -ideaa on jalostettava ylipäätään maamme olosuhteisiin sopivaksi.
Olen aikaisemmissa kirjoituksissa tuonut esille mm.; valtiolla pitäisi olla selkeämpi ja suurempi vastuu kunnista. Kuntien taas pitäisi olla järkevästi "koottuja" selkeistettyjä hallinnollisia yksiköitä, jotka toteuttavat kunnan perusajatusta eli peruspalveluiden tuottamista, sujuvaa asumista ja viihdyttävää ja turvallista elinympäristöä.
Kunnan tulee edistää asukkaidensa hyvinvointia (Kuntalaki 1§). Turvallisuus on keskeinen hyvinvointia edistävä tekijä ja ihmisen perusoikeus. Jokaisella on oikeus kasvaa ja elää väkivallattomassa ja tapaturmariskittömässä yhteisössä.
Olisi hyvin mielenkiintoista vaihtaa näkemyksiä ja saada kuntalaisiltamme evästystä liittyen kuntarakenteemme kehittämiseen. Allekirjoittanut on jo kauan ollut sitä mieltä, että aluetasolla tulisi tehdä mahdollisimman vähän mitään, vaan keskeisten toimijoiden olisi oltava peruskunta, kuntayhteistyö ja valtio. Miksi sitte olen tätä mieltä?
Erityisesti aluetaso-organisaatioiden (ei liikelaitokset) kohdalla läpinäkymättömyys on todellinen ongelma. Aluetason organisaatiosta mainittakoon esim. mammuttimaiset TE -keskukset ja niiden työvoimahallinnointi, joissa palveluita hakeva pieni kansalainen hukku byrokratian jalkoihin - ainakin allekirjoittanut on saanut sen käsityksen kuunnellessaan ja lukiessaan palveluiden käyttäjien mielipiteitä ja kirjoituksia. Kuinka moni aidosti tietää, mitä alueellisissa organisaatioissa tapahtuu ja kuka niissä valtaa käyttää, saako kansalanen aina parasta mahdollista ohjausta ja palvelua? Tai miten niiden rahoitus toimii? Tuloksena on useimmiten huomattavaa byrokratiaa ja todellisia vaikeuksia saada hyvää palvelua ja hahmottaa kokonaisuutta, puhumattakaan vastuunalaisten toimijoiden tunnistamisesta - siis saada kasvot päätöksille ja päättömyyksille!!!
Suomessa voitaisiin myös keskustella Tanskan kuntamallista ja miettiä voidaanko siitä jalostaa osia Suomen oloihin sopiviksi? Tanskassa on määritelty selkeä alaraja kuntakoolle, josta voi poiketa vain poikkeuksellisten olosuhteiden vuoksi. Tietenkään Suomi ei ole Tanska jo kokonsa puolesta, mutta suuntana jokin samantapainen voisi olla toimivaa, sekä terveemmän ja selkeämmän rahoituksen, että myös todellisen demokratian kannalta. Kansanvalta tarvitsee resurssinsa. Mitä kädestä suuhun elävän pikkukunnan valtuusto pystyy tosiasiassa päättämään – varsinkaan valtiovallan määrittelemien ja edellyttämien palvelujen suhteen? Ei paljon muuta kuin jakamaan niukkuutta ja toteamaan, että hyvä juttu, mutta ei ole rahaa!!!!
Millä tavalla tunnemme tänään olomme turvalliseksi - tässä muutosmyllerryksen maailmassa - jossa olemme saaneet viimeaikoina kokea aivan uskomattomia tapahtumia? Kuinka turvalliseksi koemme asuinympäristömme? Mitä on turvallisuus?
Safe Community / Turvallinen kunta -toimintamalli tarjoaa viitekehyksen kunnan tai muun yhteisön turvallisuuden edistämisen organisoimiseksi, kehittämiseksi ja toteuttamiseksi. Painopiste on turvallisuus- ja tapaturmayhteistyössä kuten esim.; päivähoito-, koulu- ja vanhuusyhteistyö. WHO:n Collaborating Centre – Karolinska Institute - koordinoi Safe Community –verkoston toimintaa.
Kunnat - jotka näin toimivat - muodostavat ydinjoukon Suomen turvalliset kunnat -verkostossa. Verkosto on avoin, ja siihen voivat osallistua turvallisesta asuinympäristöstä kiinnostuneet kunnat. Verkosto tarjoaa mahdollisuuden toimijoiden väliseen yhteistyöhön ja kokemusten vaihtoon. Kampanja järjestää verkostotapaamisia.
Safe Community toiminnassa on tärkeää turvallisuuden edistäminen:
-on paikallisesti koordinoitua toimintaa
-koskee koko yhteisöä
-on suunniteltu pitkällä tähtäimellä
-toimenpiteet kohdistuvat riskiryhmiin
-käytössä on menetelmät tapaturmatilanteen seuraamiseksi
-arvioidaan prosesseja ja tuloksia
-jaetaan tietoa ja osallistutaan aktiivisesti kansainvälisessä Safe Community -verkostossa.
Verkostoon liittymisen edellytyksenä on, että hakija toteuttaa turvallisuuden edistämisen työtä sovittujen kriteerien mukaisesti. Suomesta verkostoon kuuluvat Hyvinkään ja Kouvolan kunnat. Turvallinen kunta -kilpailussa menestyneitä kuntia ovat Pori, Vammala, Oripää, Ääneseutu, Tornio, Kurikka ja Hyvinkää.
Turvallisuuden tunne on se, jota me kaikki tarvitsemme, liittyipä se tunne julkisiin palveluihin tai tavallisen arkielämän eri tilanteisiin.
Numero 17 on yksi turvallisen oloinen numero!
PARIT AJATUKSET:
”Jos ihmisellä ei ole yhtään syytä tehdä jotain asiaa, niin hänellä on syy jättää se tekemättä.”
- Walter Scott, skottilainen runoilija, 1771-1832 -
”Kun raivaat pois hierarkiset esteet, ihmettelet itsekin, mitä kaikkia ideoita niiden alta paljastuukaan.”
- Gerhard Cromme, teollisuusjohtaja, syntynyt 1943 -Syyskuun 16. päivänä 2008 Lokakuiset kuntavaalit 2008 ovat melkolailla lähellä. Ehdokkaana ollaan, vaikka kirjoitelmassani marraskuu 2007 / 17.11.2007 epäröin lähtöäni mukaan vaaleihin. Samassa yhteydessä pohdiskelin, että vaaliesitteeni 2004 voisin julkaista uudelleen, jos vaalit olisivat tuolloin marraskuussa 2007. Vaalit ovat nyt ajankohtaiset ja alla vaaliesitteeni teksti vuodelta 2004. Siitä voi jokainen lukija - äänestäjä - tehdä omat johtopäätöksensä (näin jälkeenpäin) kantsiko ääni antaa ehdokas Raimo Kovaselle.
VESANTOLAINEN ÄÄNESTÄJÄSyntyperäisenä vesantolaisena Raimo tuntee Vesannon kunnan elinkaaren eri vaiheet vuosikymmenten ajalta. Menneisyyden tunteminen antaa hyvän pohjan ymmärtää nykyisyys ja vaikuttaa tulevaisuuteen.
Kunnan olemassa olevat vahvuudet ovat ne joihin pienen maaseutukunnan tulee turvautua. Kunnan kilpailukyvyn mittaaminen perustuu sen vahvuuksiin ja vuosien mittaan kasvaneeseen substanssiin. Kustannustehokkaasti toimiva kuntatalous, henkilöstön osaaminen, kunnallisveron taso, asumisen laatu, sosiaalinen hyvinvointi, työ- ja asiointimatkojen pituus, nopeat tietoliikenneyhteydet, palvelujen saatavuus, liikenteen sujuvuus sekä ympäristön terveellisyys, turvallisuus ja puhtaus ovat kunnan kilpailukyvyn ja hyvän elinympäristön keskeisiä mittareita.
Vahvuuksien olemassaolo ei kilpailukyvyn ylläpitämiseksi yksistään riitä, vaan niitä on pystyttävä jatkuvasti kehittämään ja niiden toimivuutta on pystyttävä tarkastelemaan kriittisesti hyvin toimivan kustannustehokkaan kuntatalouden puitteissa. Kustannustehokkaan kuntatalouden aikaansaaminen/ylläpitäminen ja sen peilaaminen kunnan kilpailukykyyn on kunnallisten päättäjien haasteellisin tehtävä Vesannon kaltaisissa pienkunnissa.
Valtion toimista aiheutuneet verotulojen menetykset on korvattava kunnille täysimääräisesti. Niiden avulla voidaan lisätä myös Vesannon kunnan kilpailukykyä kuntatalouden vahvistumisen kautta.
Väestökato suistaa pienkunnat vääjäämättä supistuvan talouden ja palveluiden kierteeseen, mikä ei voi missään tilanteessa olla kuntaan jäljelle jäävien etu. Lähtijöitä ovat etupäässä nuoret ja työikäiset, he vievät mukanaan myös palvelut.
Väestön vähenemiseen voidaan vastata kustannustehokkaalla kuntataloudella ja yhteisesti palveluja tuottamalla yli kuntarajojen. Raimo kannattaa kuntayhteistyötä, mistä hyötyvät kaikki osapuolet tasapuolisesti, ja joilla voidaan turvata kuntalaisten etu paremmin.
Yritysosaaminen, mukaan lukien palveluyritykset, on tämän päivän kilpailukykyisen yritystoiminnan ”kulmakivi”. Yritysosaaminen sisältää myös riittävän korkean toiminnan jalostusasteen. Siitä syystä yritysten käytössä on oltava mm. toimivat neuvonta- ja asiantuntijapalvelut, joilla on hyvät yhteydet ammatillisiin oppilaitoksiin, korkeakouluihin ja yliopistoihin. Jalostusasteen kohottaminen tuo lisää työpaikkoja ja myönteistä kehitystä myös kunnan kilpailukykyyn. Yritysosaamisen kautta tuotteiden ja palvelujen haluttavuus kasvaa.
Siinäpä se!
Syyskuun 10.päivänä 2008Kirjoitelmassani 24.8.2008 otin kantaa Vesannolla tapahtuvaan ilkivaltaan – ilkivaltaan, joka kohdistuu kyläkeskustassa olevaan kiinteistöön – jossa sijaitsee mm. nuorisotilat. Kirjoitelmassani heitin kasvatusvastuun vanhemmille, siis lasten kotona tapahtuvalle kasvatustyölle.
Kotona tapahtuvan kasvatuksen tueksi on olemassa myös
valtakunnallinen lapsipoliittinen ohjelma, joka velvoittaa kunnat – lakisääteisesti – huolehtimaan lapsistamme.
Mikä se lapsipoliittinen ohjelma sitten on:
- Kunnalla on lakisääteinen (perustuslaki, kuntalaki) velvollisuus huolehtia lasten ja nuorten
hyvinvoinnistaa.
Lapsipoliittisen ohjelman lähtökohtana on usein YK:n lapsen oikeuksien sopimus, joka on lapsen oikeuksien kansainvälinen standardi.
http://www.unicef.fi/lapsen_oikeuksien_sopimus- Suomen Kuntaliitto hyväksyi ”Eläköön lapset” – lapsipoliittisen ohjelman vuonna 2000,
jossa
suositeltiin kunnille lapsipoliittisen ohjelman laatimista. Valtioneuvoston lokakuussa 2003 tehdyssä periaatepäätöksessä sosiaalialan tulevaisuuden turvaamiseksi korostetaan tavoitteellisen lapsipolitiikan merkitystä lasten hyvinvoinnille.
- Lapsipoliittinen ohjelma on osa kuntapolitiikkaa, jolla vaikutetaan kunnan tulevaan menestymiseen. Se antaa suunnan ja tavoitteet, määrittää konkreettiset toimenpiteet ja voimavarat työlle. Ohjelma on kunnanvaltuuston hyväksymä työväline myös käytännön toimille. Työkalupakki, joka sisältää työkaluja toimenpiteiden eteenpäin viemiseksi.
- Lapsipoliittinen ohjelma koskee kaikkia alle 18-vuotiaita kuntalaisia ja heidän perheitään.
Eri tahojen yhteistyö lastemme eduksi :Lapsipoliittiset ohjelmat ovat edistäneet kunnan eri sektoreiden yhteistyötä sekä yhteistyötä seurakuntien ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Ohjelmista on ollut myös konkreettista hyötyä, lähes puolessa kunnista ohjelman myötä on kehitetty palvelujen saatavuutta ja laatua. Lapsipoliittinen ohjelmatyö lisää lasten ja nuorten hyvinvoinnin seuraamista ja suunnitelmallisuutta. Tärkein hyvinvoinnin seurantamenetelmä on kouluterveyskysely.
Lapsipoliittinen ohjelma vahvistaa lastensuojelun toimintaedellytyksiä kunnassa. Riskioloissa elävien lasten ja nuorten elinolojen parantamiseksi on ohjelman laatineissa kunnissa selvästi enemmän kehittämissuunnitelmia – ja hankkeita kuin kunnissa, joissa ohjelmaa ei ole.
Lapsipoliittisen ohjelman täyttöönpano edellyttää poliittisia päätöksiä koko kunnan tasolla sekä hallintokunnissa. Hallintokuntien edustajien työryhmä on useimmiten ollut lapsipoliittisen ohjelman laatijana ja sillä on hyvät mahdollisuudet jatkaa työtään ohjelman toimeenpanoa ja lasten hyvinvoinnin muutoksia arvioivana seurantaryhmänä. Yhteistyöryhmillä on tärkeä asema ohjelman toimeenpanoa, lasten hyvinvointia sekä palvelujärjestelmän toimivuutta koskevien seurantatietojen kokoamisessa ja välittämisessä päätöksentekijöille. Kunnissa on tarvetta ja halukkuutta kehittää lasten ja nuorten hyvinvoinnin seurantamenetelmiä (STAKESin indikaattoripankin toiminta ja kouluterveyskysely, lapsiasiavaltuutettu sekä kuntien omat hankkeet ja kokemukset).
Mm. vanhempainyhdistykset voivat toimia lapsipoliittisten ohjelmien valvojina. Onko kunnassa lapsipoliittista ohjelmaa? Otetaanko sen sisältämät vaatimuksen huomioon kunnan päätöksenteossa – eli huomioidaanko lasten näkökulma kaikissa kunnan päätöksissä? Yhdistykset voivat myös toimia yhteistyönrakentajina, luoda omalla alueella verkostoja lasten hyvän edistämiseksi. Omalla seudulla voi tehdä mm. kyselyn lapsille, joiden pohjalta voi viedä viestiä tai tehdä aloiteita kuntapäättäjille. Esimerkiksi Liikenneturvalla on kysely, jonka pohjalta voi kartoittaa lasten näkemystä alueen liikenneturvallisuudesta, esiin voi tulla aikuiselle yllättäviä näkökulmia.
Miten lapsipoliittinen ohjelma vaikuttaa?
Lapsipoliittisilla ohjelmilla voi parhaimmillaan olla hyvinkin suuri vaikutus kunnalliseen päätöksentekoon, julkiseen keskusteluun, toiminta- ja palvelulinjauksiin ja sitä kautta ohjelman kohderyhmän elinoloihin. Pahimmillaan taas lasten ja nuorten kanssa suurella vaivalla tehty ohjelma jää hyllyyn pölyttymään eikä sitä osata, muisteta tai haluta käyttää päätöksenteon tukena.
Suunnitelmallista ja ennaltaehkäisevää lapsipolitiikkaa tarvitaan kunnassa riippumatta lasten ja nuorten hyvinvoinnin kulloisestakin tilasta. Ohjelmatyön tavoitteena on antaa kuntien päätöksentekijöille tietoa lasten ja perheiden elinoloista ja määrittää suuntaviivat ja toimenpiteet asioiden parantamiseksi. Kunnissa muodostuu yksityiskohtaisempi ja analyyttisempi kuva lasten hyvinvoinnin tilanteesta ja voimavaroista lapsipoliittisen ohjelman myötä. Kunnat, joissa lapsipoliittinen ohjelma on tehtynä, vastasivat aktiivisemmin lasten hyvinvointia koskeviin kysymyksiin sekä erittelivät sen osatekijöitä, niin myönteisiä seikkoja kuin epäkohtiakin, kuin kunnat, joissa ohjelmaa ei ole.
Lapsille ja nuorille tarjotaan runsaammin osallistumisen mahdollisuuksia ja niitä myös kehitetään aktiivisemmin kunnissa, joissa on lapsipoliittinen ohjelma. Tilanteeseen on todennäköisesti vaikuttanut se, että ohjelman laatimisvaiheessa kunnissa on usein kuultu lasten mielipiteitä ja tästä on jäänyt otollinen maaperä osallistumisen vakiinnuttamiselle ja kehittämiselle.
Lapsen etu huomioon!
Lapsen edun ymmärtäminen edellyttää lapsen kuulemista. Lapsen kuuleminen ja hänen oikeuksiensa huomioon ottaminen on perinteisesti ollut helpompaa siellä, missä lapset ovat joka päivä läsnä, kuten neuvoloissa, päiväkodeissa, kouluissa ja lasten ja nuorten vapaa-ajan toiminnoissa. Itsestään selvää se ei ole kuitenkaan missään, vaan lasta koskevia suunnitelmia ja päätöksiä tehdään edelleen usein aikuisnäkökulmasta, kuvittelemalla lapsen paras.
Edellä on muutamia ”keinoja” joilla voisimme ohjata nuorisomme hyvinvoinnin, yleisesti hyväksytyn kasvatuksen ja ohjauksen tielle. Haasteita kyllä riittää, kun on vain tekijöitä – enkä tarkoita tällä
niitä ilkivallan tekijöitä sillä heitä näyttäisi, valitettavasti, joukossamme kyllä olevan - eikä haasteistakaan näyttäisi olevan pulaa!
Parit ajatukset:
"Heti kun ihmisestä on tullut mestari jossakin asiassa, hänestä pitäisi tulla oppilas jossakin toisessa asiassa."
- Gerhart Hauptmann, saksalainen kirjailija, 1862-1946 -"Vaikean elämän jaksaa kantaa paremmin, jos asettaa itselleen vaikeita tehtäviä."
- Peter Rosegger, itävaltalainen kirjailija, 1843-1918 -"Ilman saavutuksia ihminen muuttuu nopeasti päälliköstä intiaaniksi."
- Pierr Littbarski, saksalainen ammattilaisjalkapalloilija, syntynyt 1960 -Syyskuun 1. päivänä 2008Kunta- ja palvelurakenneselvitys pakottaa päättäjät ottamaan kantaa useisiin polttaviin kysymyksiin. Niistä yksi on perusterveydenhuoltopalveluiden tuottaminen. Tuotetaanko palvelut jatkossa kuntien yhteistyöllä kuntayhtymien ja seudullisten tai maakunnallisten organisaatioiden kautta? Vai olisiko aika tarkistaa kuntarakenteita myös täällä Pohjois-Savossa - ja ylipäätään koko valtakunnassa - vähän Tanskan mallin mukaan?
Maakuntavaltuuston puheenjohtaja Tuula Väätäinen (sdp) on korostanut kuntien ja maakuntien välisen yhteistyön kasvavaa merkitystä Itä-Suomessa, niin EU:n kuin kansallisen aluepolitiikankin näkökulmasta. Paras -hankkeen toteutuksessa hän kehottaa pohjoissavolaisia kuntia harkitsemaan ennakkoluulottomasti sopivia yhteistyömalleja nyt kaavailtujen lisäksi. Erityisen huolestunut hän on Sisä-Savon tilanteesta.
Myös Lapinlahden ja Varpaisjärven kuntayhteistyömalli sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisessä arveluttaa kuntien liian vähäisen asukaspohjan vuoksi, sillä hankkeen reunaehdoissa on edellytetty vähintään 20 000 asukasta. Väätäinen vaati muutoinkin Paras -hankkeen eli kunta- ja palvelurakenneuudistuksen vauhdittamista Pohjois-Savossa.
Perusterveydenhuoltopalveluiden tuottamisessa liikelaitosmalliin siirtyminen merkitsee myös koko toiminnan arviointia aiempaa monipuolisemmalla tavalla. Pelkästään kustannuspainotteinen arviointi ei riitä, vaan myös laatutietoisuus on oltava vahvasti mukana.
Liikelaitoksen onkin tulevaisuudessa yksittäisen palvelutarpeen lisääntyessä pystyttävä reagoimaan nopeasti ja jo ennen - mahdollisia lisäresursointeja - on kyettävä hahmottamaan ja ennakoimaan lisäyksestä aiheutuvat kustannukset, sekä pystyttävä arvioimaan edellytyksensä palvelujen myynnistä saatavien tulojen riittävyydestä kulujen kattamiseen. Vain näin voidaan varmistua siitä, ettei kovin suuria yllätyksiä synny vuotuisen tilinpäätöksen teon yhteydessä.
Keskeisiä kysymyksiä palvelujen tuottamiseksi kilpailukykyisesti on toiminnan hyvä organisointi ja onnistuminen henkilöstöpolitiikassa. Virat ja toimet on kyettävä täyttämään korkean ammattitaidon omaavalla henkilöstöllä ja olennaista on se, millaisen liikkumatilan liikelaitoksen henkilöstö saa henkilöstöpolitiikassa.
Samoin on tärkeää, miten henkilöstörekrytoinnissa onnistutaan niin, että palvelut pysyvät kaiken aikaa hyvinä ja laadukkaina. Nämä ovat isoja haasteita myös meille päättäjille, jotka olemme rakentamassa liikelaitosta.
Palvelujen hinnoittelu on luonnollisesti keskeinen asia ainakin kahdessa mielessä: menot pitää kattaa ja hintojen on oltava kohdallaan. Näiden yhteensovittaminen on hallinnolle painava haaste. Omassa toiminnassaan liikelaitoksen on oltava rohkea, mutta samalla yhteiskuntavastuullinen palveluhintoja määritellessään.
Mielestäni kuntatoimijoiden on yleensä rohjettava tehdä uusia avauksia julkisten palvelujen tuottamisessa. Liikelaitosmalli on eräs mahdollisuus sellaiseen toimintaan, jossa selkeästi toimitaan avoimilla markkinoilla, joilla halutaan myös julkisen toimijan olevan mukana.
On selvää, että liikelaitoksen talousarvion tulee olla "läpinäkyvä", jotta pärjätään mahdollisissa kilpailua koskevissa arviointitilanteissa. Siksi valmistelutyö liikelaitosmalliin siirtymiseksi kannattaa tehdä huolellisesti markkinatilanteen arvioinnilla, liikelaitossuunnitelmalla, henkilöstön kouluttamisella uuteen toiminta-ajatukseen, seurantajärjestelmän laatimisella, laatujärjestelmien rakentamisella jne.
Rohkeasti mukaan julkisen palvelujärjestelmän kehittämiseen myös täällä Sisä-Savossa. Tosin Sisä-Savossa näyttää lehtitietojen mukaa ainakin yksi kunta tehneen päätöksen - muiden mukana - lähteä mukaan liikelaitokseen, mutta ko. kunta yrittää myös samanaikaisesti neuvotella Sisä-Savon terveyskuntayhtymän jatkuvuuden turvaamiseksi perusterveydenhuoltopalveluiden tuottamisesta vielä vuosikausiksi eteenpäin??!!
-Ihmisen pää on kuin sauna; jos pidät liian kauan ovea auki, karkaa lämpö sisältä.
-Jota useampi kokki sitä vetelämpi velli.
-Kukaan ei voi tehdä kaikkea, mutta jokainen voi tehdä jotakin; ja jos jokainen tekee jotakin, tulee kaikki tehdyksi
.