VALTA HAASTAA YHTEISKUNTATIETEITÄ AUKTORITEETTIEN, PAKOTUKSEN, VAIKUTUKSEN, VOIMAN ja MANIPULOINNIN 'KOMBOSSA'

Tämän tekstin kirjoittaja on Raimo Kovanen: `Vallan ontologiassa` [todellisuuden luonne] –> valtatutkimuksissa on nähtävissä ainakin kaksi koulukuntaa:

1) Exercise of Power, valta on todellisena vasta kun sitä käytetään ja

2) Having of Power, valta on todellista, vaikka sen käyttöä ei havaita, elikkä puhutaan vallan hallinnasta [Clegg 1979].

Amerikkalainen sosiologi Robert Bierstedt [1913-1998] puolestaan näkee vallan aktuaalisena ja potentiaalisena vallan muotona –> aktuaalinen valta on todellista ja näkyvää, ja potentiaalinen valta kehittyy vasta oikein käytettynä todelliseksi vallaksi [Bierstedt 1950].

No, niin ikään amerikkalais-kanadalainen sosiologi ja professori Dennis Wrong [1923-2018] näkee vallan aktuaalisena ja potentiaalisena valtana lisäten potentiaalisen vallan `ominaispiirteeseen´ resurssin/resurssit, joka/jotka pitää olla yksilöllä tai ryhmällä hallussa ja joista voi sitten ajan saatossa kehittyä valta-aseman perusta [Wrong 1968].

Eli vallan käsite on hyvin laaja ja monimerkityksellinen: kollektiivinen valta –> vallankäyttöä yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi, positiivinen valta –> vallankäyttöä jonkun toisen edun hyväksi ja dominoiva valta –> vallan käyttöä jonkun yli [vrt. Dowding 2011 ja Lukes 2005].

Ne, joilla sitä on, haluavat sitä entistä enemmän. Taas ne, joilla sitä ei ole, eivät ole niin kiinnostuneita siitä, näin kirjoittaa saksalainen psykologi Mauk Mulder [1922-2016] teoksessaan `Administrative Science Quarterly´ [1971].

Saksalainen sosiologi, talous- ja oikeustieteilijä Max Weber [Maximilian Carl Emil Weber 1864-1920] näkee vallassa kolme eri kategoriaa:

1) Perinteinen valta –> perustuu luottamukseen jo vallitsevassa järjestyksessä

2) Karismaattinen valta –> perustuu yksilön omaan persoonaan ja ominaisuuksiin ja

3) Legaali valta [voimankäytöstä vapaa] –> perustuu luottamukseen hierarkiassa ylempänä olevia kohtaan ja heidän oikeuteensa vallankäyttöön.

Englantilainen filosofi Thomas Hobbes [1588-1679] määritteli vallan jo 1600 -luvulla [1651] teoksessaan `Leviathan´ kyvyksi turvata hyvinvointi ja henkilökohtainen etu saadakseen osansa tulevaisuuden mahdollisesta hyvästä.

Yhden vaikutusvaltaisimman vallan käsitteen on kehittänyt brittiläinen sosiologi Steven Michael Lukes [1941–>] vuonna 1974 julkaistulla teoksellaan `Power: A Radical View´. Valta on yhteydessä ihmisten intresseihin ja tällöin kun ihmiset tiedostavat omat intressinsä – syntyy intressiprosessi –> kun/jos ihmiset eivät ‘tajua’ omia intressejään [yhteiskunnallinen hegemonia] he ovat oleville valtarakenteille alisteisia.

Kyseistä, noin kuusikymmentä [60] sivuista julkaisua ja siinä käytettyä `lähestymistapaa´ vallasta on kritisoitu laajasti –> sillä ko. teoksessa pluralistinen [pluralist] ja uuselistinen [neo-elitist] näkemys ovat vastakkain. Lisäksi Lukes ohittaa teoksessaan `tyylikkäästi´ metodologiset [tavat ja keinot] ja epistemologiset [luonne ja alkuperä] ongelmat, joihin hänen kriitikkonsa keskittyvät [ks. Dahli, Polsby, Wolfinger].

Ehkä juuri edellä mainitun kritiikin kohteeksi joutumisen vuoksi Lukes julkaisi vuonna 2005 toisen [uudistetun] painoksen `Power: A Radical Wiew Second Edition´. Toisessa painoksessaan hän, jossain määrin, teki myönnytyksiä kritiikille, mutta edelleen hän puolustautuu ja puolustaa luomaansa mallia, jota hän toki uudessa painoksessaan hieman `tarkistelee´ ja `jalostaa´ uudelleen –> selventäen omia näkemyksiään [rajoituksia/puutteita] vallasta.

Lukesin kannattajat huomioivat [arvostavat] hänen `vallan kolmet kasvot´ edellisen `vallan kahdet kasvot’ sijasta asettelun, joka on, ja jolla hän tarjoaa vipuvoimaa pluralistisen opin kyseenalaistamisen sijaan/vasapainoksi kriitikkojensa metodologisiin ja epistemologisiin ongelmiin keskittymiseen.

He arvostavat juuri tätä, Lukesin hahmottelemaa näkemystä, tapaa tunnistaa, vallan tapauksia ja jotka kumpuavat todellisesta maailmasta:

–> näkemys pluralistisuudesta, joka käsittelee edellä mainittujen kriitikoiden [Dahli, Polsby ja Wolffinger] mukaista havaittavaa käyttäytymistä päätöksiä tehdessä asioista, joista vallitsee avoin preferenssiristiriita

–> näkemys kritiikkiä ja kritiikkilähtöistä lähestymistapaa kohtaan [Bachrachi ja Barazib], joka sallii artikuloimattomia preferenssejä, elikkä konfliktin ei tarvitse olla avoin, ja vallankäytön uhka voi olla myös riittävä hallitsemaan poliittisia agendoja ja estämään ongelmien syntymisiä [=estää konfliktin syntymisen].

–> näkemys tutkia eturistiriitojen [vallankäyttäjien] välttämistä hyödyntäen muokkaamalla toisten toiveita ja tavoitteita salakavalasti ja tämä vallankäyttö estää `niitä toisia´ tuntemasta epäkohtana siitä, että vallankäyttäjät voivat muokata heidän [niiden toisten] käsityksiä, kognitioita ja mieltymyksiä siinä määrin, että he hyväksyvät roolinsa [vallankäytön objektina] ja pitävät sitä luonnollisena ja arvostavat hegemoniaa `jumalallisena´, josta he eivät tunne/tunnista `surua´.

Elikkä Lukes nostaa valtaa kuvatessaan `parrasvaloihin´ kolme näkökulmaa [dimensiota]:

1) kertoo mikä on näkyvillä ja subjektiivista

2) konkretisoituu tehtäessä päätöksiä ja jätettäessä jotain ulkopuolelle [ei päätöksiä] ja

3) kuvaa piileviä ja todellisia intressejä ja vaikutusmahdollisuuksia niihin

Yhdysvaltalainen politiikan tutkija ja antropologi James C. Scott [1936-2024] käsittelee teoksessaan `Domination and the Arts of Resistance: Hidden Transcripts´ [1990] vallankäytön ja dominoinnin suhdetta intresseihin ja tarkoitusperiin.

Hänen mielestään vallankäyttötilanteessa syntyy aina konflikti, toisin kuin Lukes, näkee Scott asian –> vallankäytön kohteet [subjektit] on nähtävä aktiivisina ja taktisina toimijoina, jolloin he alistuvat selviytyäkseen tilanteesta, muuttuakseen kontrollin puuttuessa tottelevaisesta kapinoivaksi; tällöin hegemonia on voimassa eli valarakenteet ovat vain näennäisesti voimassa.

Kun taas brittiläinen sosiologian professori Ted Benton [1942–>] puolestaan kritisoi Lukesin näkemystä intressin määrittelyn ongelmallisuuden `luonteesta´ –> samalla pitää määritellä käytettävissä olevista vaihtoehdoista [lähes ääretön] intressikilpailun finaalin voittaja [Benton 1981]. Elikkä tässä yhteydessä on hyvä nostaa esiin se tosiasia, että `globaalisti -ajatellen´ vallan teoriaan liittyvää kritiikkiä löytyy mielin määrin, tämä `ihmettely´ kattaa myös intressin ja autonomian käsitteiden määrittelyn monimuotoisuudet.

‘Vallan linnake’ 🤓

HAVAINTOJA VALLANKÄYTÖN NÄKYVYYDESTÄ SIDOSRYHMÄKONTEKSTISSA

Tämä tekstin tuottaja on Raimo Kovanen: Vallalla on aina ollut keskeinen merkitys yhteiskunnassa, koska se liitetään luontaisena toimintana kaikkeen yhteiskunnan ja/tai yhteiskunnalliseen toimintaan. Valta ei liity pelkästään konkreettisiin päätöksentekotilanteisiin tai niiden estämiseen. Vallankäyttö ilmentää myös sitä, kuinka valta muokkaa [mahdollistaa] ihmisten toiveita ja tarpeita.

”Kuvaaminen – julkaiseminen – tapahtuu kohteen tietämättä ja naisesta muodostuu kameran läpi passiivinen ja anonyymi objekti, `kasa kehon osia´”. Näin uutisoi [HS 3.8] jutussa Salakuvaus on vallankäyttöä. Itä-Suomen yliopiston kulttuuritutkimuksen professori Tuija Saresmaa kertoo: “Vähäpukeisten naisten salakuvaaminen ei ole harmiton asia, vaan kyse on ennen kaikkea vallankäytöstä. Kuvaaja voi saada omaa valtaansa vahvistavaa mielihyvää saamistaan katselukerroista ja palautteesta. Tällöin hyväksyntää saadaan ikään kuin yhteisön sisältä. Tilanteen julkisuus ja kielletyn hedelmän maku mahdollisesti kiehtovat kuvaajaa.” – vallankäyttäjää.

Edellä mainittu artikkeli liittyy HS:n [2.8.] uutisointiin miehestä, joka kuvaa vähäpukeisia naisia ja julkaisee heistä videoita videopalvelu YouTubessa.

Vallalla on aina ollut ´fokusoitunut´ merkitys sidosryhmämaailmassa –> se on liitetty luontaisena osana yhteiskunnan, niin poliittisia kuin taloudellisia suhteita, ja se koskee ennenaikaisista alkeellisista erämies/keräilijöistä [fratria/klaani] nykyaikaisiin kehittyneisiin sidosryhmäyhdyskuntiin [teollisuusmaat]. Valtasuhteet, etenkin niiden merkitys, on kasvanut ja `jalostunut´ erilaisten sidosryhmiin vaikuttavien –> sosiaalisten ilmiöiden [status] määrällisten muutosten/muutoskäsitteiden [arvovalta, kunnioitus, arvostus …] yhteydessä.

Tosin valtasuhteiden tärkeyden aspekti näyttäytyy kiistanalaisena aiheena monissa eri tieteissä. Laajana valikoiman erilaisia teorioita, selittämään vallan moninaisia näkökohtia, tarjoaa muun muassa taloustieteet, sosiologia, psykologia ja filosofia.

Vallalla - vallankäytön käytöllä on aina ollut keskeinen merkitys yhteiskunnassa, ja se vaatii useamman kuin yhden osapuolen –> kuvaa suhdetta sosiaalisten toimijoiden välillä, joista muodostuu valtasuhteita [interaktiivinen prosessi], joita hyödyntämällä hankitaan/lisätään mm. omaa persoonakohtaista muodollista asemaa. Valtaa on lähes mahdotonta `määritellä´ yksiselitteisen universaalin yleisesti hyväksytyn yhtenäisen määritelmän mukaisesti.

Alla kuvattu englantilainen poliisi [Bobby] käyttää julkista valtaa [pojan pojan Felixin maskotti isänsä Englannin reissulta]🤓

VALTA - VALLAN ASPEKTI

Tämän tekstin tuottaja on Raimo Kovanen:

”Minulla on valtaa moniin ihmisiin” sanoi hyvin tuntemani, jo edesmennyt, pankinjohtaja.

Emme koskaan keskustelleet `syvällisemmin´ siitä mitä hän tuolla tarkemmin ottaen tarkoitti – ajattelin tietenkin yksiselitteisesti sen liittyvän hänen työhönsä. Näin vuosien kuluttua, asiaa pohdittuani tarkemmin, en enää ole `yksiselitteisen´ varma osuiko ajatukseni tuolloin oikeaan ja nyt hänen ajatustensa tarkentamiseen ei ole enää mahdollisuutta. Ajattelen useasti [lämmöllä] kyseistä pankkiiria muutenkin kuin ko. asian tarkistamista varten – olet mielessäni.

Vallan aspekti on moni säikeinen ja moni ilmeinen ilmiö, joka helposti liitetään narsismiin –> narsistinen henkilö useasti ihannoi valtaa. Valta sinällään `läpäisee´ koko ihmisen maailmankatsomuksen - maailman ja siitä syystä sitä on hyvä tarkastella monitieteisesti. Valtaan liitetään useasti resurssi –> auktoriteetti, raha, väestömäärä, luonto [luontoresurssi], sotilaallinen voima jne. Tosin resurssi yksinään ei määritä vallan määrää –> vaan kyky hyödyntää resursseja, sekä, se, millaiselta vallan käyttö näyttäytyy ulospäin.

Vallan käyttäjä ja vallan kohde ovat keskenään valtasuhteessa, johon liittyy keskeisesti vastavuoroinen kamppailu. Vallan pyrkimyksenä nähdään toiminta vaikuttaa toisen ihmisen toimintaan.

Siis valta ei ole yksisuuntaista –> on vallan käyttäjä ja vallan kohde/ `valta ja vastavalta´. Vallalla on monet kasvot, tosin joskus `vallan kasvot´ jäävät anonyymeiksi. Pidän valtaa ihmisellä olevana ominaisuutena, jota hän voi hyödyntää tiedostaen tai tiedostamattaan. On myös julkinen valta, joka perustuu Suomen perustuslakiin. Kyseessä on tällöin valtion ja kunnan käyttämä valta, joka on julkisyhteisöjen ja viranomaisten luonnollisiin henkilöihin [kansalaiset] ja oikeushenkilöihin [säätiöt ja yritykset] kohdistettua vallankäyttöä. Vallan avaimet vaihtelee :)

“Kun olet siinä ‘vallankahvassa’ [pitää kahvipannua kädessään] niin kaadapa minullekin.”

POLIITTISET LAKOT JA SAK

Tämän tekstin kirjoittaja on Raimo Kovanen. HS [21.3.] kirjoittaa: "Puheenjohtaja Jarkko Eloranta kertoo järjestönsä ehdottaneen Satoselle, että hallituksen pitäisi jäädyttää työehtosopimusten yleissitovuus nykyisille aloille kymmeneksi vuodeksi. Näin voitaisiin tarkkailla rauhassa, miten hallituksen ajamat muutokset käytännössä työmarkkinoilla vaikuttavat. Ehdotus oli kuvaava, sillä se oli hallituksen ja työnantajajärjestöjen näkökulmasta lähempänä provokaatiota kuin vakavaa neuvottelutarjousta."

HS kirjoittaa edelleen: "SAK ei halua luoda mielikuvaa, että se olisi valmis hyväksymään hallitusohjelman, kunhan hallitus tekisi sille edes pienen vastaantulon." No just, mikähän hallitusohjelman hyväksyjätaho SAK ylipäätään on - kysynpähän vaan?

Kun edellisten sitaattien sanomaa yritän [mielenkiinnosta] analysoida sidosryhmäosaamiseen liittyvän oma ego pelissä -näkökulmasta pohjaten ajatuksiani kirjoittamani kirjan HENKILÖBRÄNDI OSANA SIDOSRYHMÄKOMPETENSSIA sanomaan. Eittämättä mieleeni tulee 'perspektiivi' oman edun maksimoinnista --> oman edun maksimointia voidaan pitää rationaalisena toimintana, jolloin etuun perustuva näkemys rationaalisesta käyttäytymisestä, epäitsekkäästäkin, voidaan tulkita pyrkimykseksi maksimoida omaa etuaan [lue SAK:n etu].  Neoklassinen taloustiede näkee ihmisen olevan vapaa tekemään valintoja riippumatta moraalista tai sosiaalisista siteistä, --> pyrkimyksenä, jopa ainoana sellaisena, oman edun maksimointi.

Nykyaikana vallitsevan näkemyksen mukaisesti talousteoriassa sidosryhmien toiminta, varsinkin preferenssien [taipumus, mieltymys] kautta, kuvastaa viimelopuksi oman edun [tässä SAK:n edun] tavoittelua, vaikkakin modernin kansantaloustieteen isä Adam Smith [1723-1790] teoksessaan Kansojen varallisuus ei näe oman edun tavoittelua ainoana ihmistä määrittävänä luonteenpiirteenä.  Tässä yhteydessä voisikin ajatella SAK:n kaipaavan menneitä aikoja TAI ei ainkakaan halua päästää siitä otettaan.

Kirjoittaessani tätä tekstiä taustalta kuuluu AITO ISKELMÄ -radio ja sieltä lävähtää Tapani Kansan iskelmä: Tulkaa tytöt takaisin. Tämän kappaleen tekstitys antaa vahvistusta ajatukselleni: SAK kaipaa menneitä aikoja.

Kansan kappaleen sanoja voisi hiukan muuttaa kontekstiin sopivaksi:                                           

On työt eilisestä paljon muuttuneet
On monet viehättävät edut puuttuneet
Se charmi vapauteen ei kuole milloinkaan
SAK onnellinen on, jos takaisin vanhan saa

On Tää koko nousukausi sodan jälkeinen
Ollut nousukautta pienen ihmisen
Jää kotikonnut rakkaat, kun SAK:n kassiin pakkaat
Niin olemasta lakkaat, sä onneton kanssa tuttujen

Kun kerran päättäjät sen päätti uudistuksineen
Nyt tahdon opiskella taikka työtä teen
Niin käy kotikonnut myös, etkä kaupungissa onnu
Jos itsesi oot ollut, sen vaihtanut oot vapauteen

Tulkaa työt takaisin ja olkaa niin kuin pitääkin
Pankaa SAK menemään, tai kuolen ikävään
Tulkaa työt takaisin ja olkaa niin kuin pitääkin
Olkaa niin kuin ootte vaan, he SAK:ssa kaikki entistä  kaipaa vaan

Se mikä kasvoistanne tänään kuvastuu
On maan hallituksen toive, joka toteutuu
Kun mainosvalot loistaa, ne kriittisyyttä poistaa
Ja ihmisyyttä soistaa, ja todelliset arvot loistaa

Nää herrat, toimijat menneiden
SAK täyttää aivokoppaan jääneen entisen
Hallitus näyttää uuden ajan hengen, eikä niin kuin ennen
Tuo kahlittu työläinen, pelottava, onneton

Tulkaa työt takaisin ja olkaa niin kuin pitääkin
Pankaa SAK menemään, tai kuolen ikävään
Tulkaa työt takaisin ja olkaa niin kuin pitääkin
Olkaa niin kuin ootte vaan, he SAK:ssa kaikki entistä kaipaa vaan

SAK karski impeään käy turhaan etsimään
Vain vapauden luomuksiaan kaikkialla nään
Se mitä tulee elämään, on impi itsessään
Niin kuin autoansa kohtelee, hän myöskin vapauttaan

Sä tyttö tunturin tai laitakaupungin
Kun käytät aivojas, niin pärjäät paremmin
Se luonnollisuus aito, ja mielenterveys
On elämisen taito, on siinä sulle kelpo sivistys

Tulkaa työt takaisin ja olkaa niin kuin pitääkin
Pankaa SAK menemään, tai kuolen ikävään
Tuokaa työt takaisin ja olkaa niin kuin pitääkin
Olkaa niin kuin ootte vaan, he SAK:ssa kaikki entistä kaipaa vaan

Tulkaa työt takaisin ja olkaa niin kuin pitääkin
Olkaa niin kuin ootte vaan, he SAK:ssa kaikki entistä kaipaa vaan.

"SAK ei aikonutkaan lopettaa lakkoja" kuului otsikko Hesarissa.                                                 

GENEERISET TAIDOT

Tekstin tuottaja Raimo Kovanen: Lukiessani Hesarin [26.1.] koulutusliitettä kiinnitin erityisesti huomiota Anni Härkösen [HS] kirjoittamaan artikkeliin Alisuoriutumisen ihme. Artikkeli on kirjoitettu essee -muotoon, joka sopii mielestäni hyvin kyseisessä artikkelissa käsiteltävien asioiden ‘julkituomiseksi’.

Geneerisiksi taidoiksi ‘luokitellaan’ korkeakouluopinnoissa ja työelämässä tarvittavia yleisiä asiantuntijataitoja —> vuorovaikutustaitoja/sidosryhmäosaaminen, oman itsensä johtaminen/hallinta, kriittinen ajattelu, ongelmanratkaisu, perusteleminen, tietolähteiden käyttäminen, inklusiivisuusajattelun/inklusiivisuuden ymmärtäminen ja käyttäminen jne. ….

Kasvatustieteiden professori Auli Toom [HY] nostaa artikkelissa esiin muun muassa kriittisen ajattelun tärkeyden:”Kriittinen ajattelu on todella tärkeä akateemisen opetuksen arvo. Sitä on pidetty niin itsestään selvänä, että aiemmin ei ole ajateltu, että siitä pitäisi erikseen puhua.”

Useasti nostetaan esille ylioppilastutkinnon suorittamisen merkitys geneeristen taitojen ‘omaksumisessa’ —> korkeakoulutukseen tulleilla ylioppilailla on huomattavasti paremmat geneeriset taidot vs. opiskelijat, joilla ei ole ylioppilastutkintoa.

Perhetausta vaikuttaa myös geneerisiin taitoihin —> koulutettujen vanhempien lapsilla nähdään olevan paremmat geneeriset taidot, siis ylipäätään perheen lapset, joiden kotona on paljon kirjoja ja harrastetaan lukemista, heidän geneeriset taitonsa tutkimusten mukaan ovat kehittyneempiä.

Professori Auli Toom nosta esille [onneksi 😊 monen meidän lohdutukseksemme 😇] ajatuksen—> “ … yhteydet yliopistossa opitun ja työelämän välillä ovat monimutkaisia: usein yhden ongelman ratkaisemiseen käytetään yhdistelmää eri taidoista.” Tämä näkökulma kyllä lohduttaa meitä monia ‘arjen puurtajia’ 😂

Oma alisuoriutuminen [tunne siitä] yleensä tarkemman analyysin jälkeen yllättää positiivisesti! 🧐

Opiskelu kannattaa, varsinkin kun saa hyviä oppimiskokemuksia ja löytää oppimisen kautta elämälleen, oppimilleen asioilleen ja työlleen ‘paremman’ merkityksen ja arvostuksen.

Yksi näkökulma voisi ollaan myös tämä: Älykäs on ‘tyyppi’ joka selviää pinteestä, johon viisas ei joudukaan. 😎

P.S. “Lukeminen kannattaa aina.” -Jörn Donner. 🤨

Pöllöä useasti verrataan ‘viisaaseen ajattelijaan’ [kuva: Pexels free]👌