Joululahja, jonka ahnehdin heti saman tien!

Tekstin tuottaminen Raimo Kovanen: Mustat joutsenet - ennalta arvaamattomat muutosvoimat - käänsivät vuonna 1991 totutut kuviot ylösalaisin. Näin Esko Aho kertoo kirjassaan, jossa Aho asettaa mullistavan vuoden tapahtumat paikoilleen, osaksi laajempaa kuvaa. Mielestäni kirja on lukemisen arvoinen - saa paremman kuvan [jos näkee tarpeelliseksi] 1990-luvun alun laman syistä ja tehdyistä “virheistä”.

Itse olen kokenut tuon kyseisen vuoden 1991 aikana monenlaisia muutosvoimia - varsinkin ne tehdyt “virheet” omatkin - joiden seurauksia saan kantaa mukanani minuutti minuutilta päivästä toiseen, nyt jo 30-vuotta. Mustia joutsenia en sentään ole livenä nähnyt - unissani kylläkin. Tosin ei tainnut Ahokaan …

Tuon vuoden 1991 tapahtumat tulevat uniini tuon tuosta, muodossa jos toisessa. Useasti uniini tulee painajaisia, joissa ratkon ongelmia. Tänään [31.12.2020] sain lukea Hesarista psykologian dosentti Katja Valliin liittyvän jutun: Unien tulkki. Tässä lyhyt ote tekstistä: “Käytämme valveilla hyvin paljon aivokapasiteettia toisten ihmisten eleiden ja ilmeiden tarkasteluun ja yritämme ennakoida, mitä toinen ajattelee ja tuntee. Onko evoluutio ja luonnonvalinta suosinut tällaista piirrettä myös unennäössä? Tätä kutsutaan sosiaalisen simulaation teoriaksi. On siis mahdollista, että uhkiin varautumisen lisäksi unet ovat valmentaneet meitä sosiaalisia tilanteita varten.”

Näin sidosryhmätutkijana on helppoa samaistua edellä kerrottuun, sitaatin sanomaan. Sosiaalinen ympäristö ja sen muutosvoimat - aika pitkälti - meistä ihmisistä johtuvina, tavalla tai toisella, määrittelevät tulevaisuuttamme, uniamme ja ehkä mustien joutsenten mukanaan tuomia ennalta arvaamattomia muutosvoimia. Parempaa Vuotta 2021!

…. joulupukin “omistuskirjoitus”

IMG_20201231_142614.jpg

Pientä pohdintaa pikaluottotoimijoiden [pikavippifirmojen] valvonnasta

Tekstin tuottaminen Raimo Kovanen: Pikaluottotoimijoiden toimintakenttä ja toimijoiden kirjava toimintakulttuuri näyttäytyvät valvontaviranomaisten valvonnan ja sääntelyn osalta varmaan vähintäänkin haastavilta. Mielestäni valvontatoimenpiteiden riski-perusteisuus ei toteudu: Pikaluottotoiminnan volyymiin [päässyt laajentumaan vähän salaa] nähden valvontaorganisaatio on ”melko kevyt”, toimijat ovat `oivaltaneet` valvonnan olevan valikoivaa, jossa on tukeuduttu huomattavan paljon muiden toimijoiden [kuin viranomaisvalvonta] ´valvontakykyyn´: Kuluttajat, tuomioistuimet jne. Kun virallista valvontaa ei ole voitu kohdistaa riittävästi eri valvonta-alueille, eikä viranomaisvalvonta ole ollut kokonaisuudessaan riittävää ovat valvottavat `tukeutuneet` omavalvontaan perustamalla Suomen Pienlainayhdistys ry:n.

Viranomaisvalvonta on puuttunut pikaluottotoimintaan vasta esille tulleiden sääntelyrikkomustodisteiden perusteella tosin lainsäädäntökin on ollut, vuosina 2005-2010,  hyvin ”minimaalista” jonka vuoksi toimijoille on jäänyt aikalailla vapaat kädet luoda toimintatavat lähes haluamallaan tavalla, jossa viranomaisten valvontakoneisto ja -menetelmät eivät ole pysyneet Hyvän valvonnan -kriteeristöllä riittävällä tavalla mukana. Valvojilla ei ole ollut [2005-2010] riittävän tarkkaa tietoa siitä millaisia valvontakeinoja ja menetelmiä he voisivat käyttää. Mielestäni juuri luottotoiminnan valvottaviin kohdennetut valvontaresurssit suhteessa toimijoiden riskitasoon eivät ole olleet [2005-2010] riittävällä tasolla.

Pikaluottotoiminta on muodostunut heterogeeniseksi ja valvontakoneisto ei ole pystynyt, resurssien niukkuuden vuoksi, riittävästi puuttumaan yksittäisen toimijan toimintaan riittävän ajoissa, koska valvontatoimintaa on kohdennettu yleiseen toiminnan riskillisyyteen. Mielestäni edellisestä voidaan vetää johtopäätöksenä se, että valvontatoiminnan riskikeskeisyys ja suhteellisuus eivät ole olleet ´balanssissa´ toimijoiden riskitasoon nähden. Kuten totesin tässä aikaisemminkin: Valvottavat ovat oppineet tuntemaan valvojan valvontatoimenpiteet ja sen seurauksena valvottavat ovat pystyneet rakentaman oman toimintakulttuurinsa lähes oman halunsa mukaisesti.

Valvontaviranomaiset ovat `heränneet` pikaluottotoimintaan liittyvien todellisten riskien olemassaoloon vasta vuonna 2010, siihen saakka tietoa valvottavista on toki kerätty/kertynyt, mutta toiminnan valvonta on tapahtunut jälkikäteen puuttumalla epäkohtiin. Vuoden 2010 jälkeen valvontaviranomaiset ovat alkaneet `rakentaa` selkeää pitkän aikavälin visiota valvonnan täytäntöönpanotavoista ja täytäntöönpanorakenteista ja siitä kuinka valvonnan täytäntöönpanoa ja valvontaa tulisi kehittää. Mielestäni vasta tällöin alkoi rakentua valvontaviranomaisten ns. pitkän aikavälin visio riskien paremmasta tunnistamisesta ja arvioinnista, sekä uusien valvontakeinojen ja toimenpiteiden kehittämisestä. Nyt valvontaviranomaiset alkoivat laatia ja julkaisivat ohjeita ja ohjeistuksia, jotta valvottavat pystyisivät helpommin selvittämään itselleen, mitä vaatimuksia sääntely heihin kohdistaa ja mitä heiltä odotetaan. Yhtenä sääntelyn noudattamisen edistämisen keinona on myös ollut korostaa viranomaisen velvollisuutta ja edistää tiedon tuottamista omasta toiminnastaan ja omaan toimialaan liittyen.

Valvontaviranomaisten tehostaessa valvontatoimintaansa pikaluottoyhtiöiden `omavalvontayksikkö` Suomen Pienlainayhdistys ry päätti lopettaa toimintansa vuonna 2013. Pikaluottotoiminta on ollut valvontaviranomaisten erityisen huomion ja tehostetun valvonnan kohteena useamman vuoden 2010 lainsäädäntömuutosten jälkeen. Viranomaisten huomion ja valvonnan tehostamisesta huolimatta, sekä reagoivan täytäntöönpanon ja reagoivan valvonnan taustalla olevasta ajatuksesta valvojan ja valvottavan pitkäaikaisesta `suhteesta` eivät ole tulokset kuitenkaan toteutunut toivotulla tavalla, koska valvottavien oma halukkuus olla noudattamatta sääntelyn ehtoja nostaa edelleen riskiä haitallisen toiminnan jatkuvuuden todennäköisyydestä ja siitä aiheutuvien haittojen yhä suurenemisesta.

Pikaluottojen valvontaan tarkoitetussa lainsäädännössä, joista mainittakoot muun muassa hallintolainkohta [HL 434/2003 2 §], jossa säädetään hallintolain `hyvistä perusteista` nostaa esiin implementaatioon liittyviä monia ongelmia. Niistä vaikuttavin lienee ns. ´sisäänrakennettu ongelma´ = säädöksiä toteuttavat eri viranomaiset, tuomarit ja kohdetahot kuin lainvalmistelijat. Julkisuuslaissa [621/1999] on säädetty, että viranomaisen on tiedotettava toiminnastaan ja palveluistaan sekä yksiköiden ja yhteisöjen oikeuksista ko. toimintaan ja toimialaan liittyen. Pikaluottomarkkinoiden toimintaa valvovat mm.: Kilpailu- ja kuluttajavirasto, kuluttaja-asiamies, Etelä-Suomen aluehallintovirasto, joiden valvontastrategiat mielestäni poikkeavat toisistaan, samoin mielestäni valvonnan `hajauttaminen` ei tue valvojien ammattimaisuutta.

Onko valvoja tiukka vai armelias? Valvooko valvoja `kirjaimellisesti` vai `säätelyn hengessä` pyrkiikö valvoja selittämään säätelyn ehtoja vai arvioiko hän ehtojen noudattamista poliisimaisesti? Se kuinka eri valvontaviranomaiset saavat tietoa toistensa valvontamenetelmistä/-strategioista ennakoivasti näyttäytyy aiheeseen liittyvän materiaalin mukaan olevan koko lailla ohutta. Edellä kuvatun perusteella voin vetää johtopäätöksenä, että DREAM -kehikko viranomaistoiminnan kehittämisestä pikaluottomarkkinoiden valvonnassa on vasta [raportin ikä huomioiden] enintään `hautumisvaiheessa`, sillä valvontaresurssien kohdentaminen riskikeskeisyyden ja suhteelisuuden [suhteellisuusperiaate] mukaisesti ei toteudu, vertaa HL [24/2010], laki Kilpailu- ja kuluttajavirastosta [661/2012, 7 §] sekä Hallintolaki [HL 6 §]. Lisäksi valvottavien sääntelyn noudattaminen toteutuu heikosti, vaikka valvottavien tietämättömyys ja kyvyttömyys eivät voi enää kesäkuun 2013 jälkeen nousta valvontarikkomusten merkittäväksi tekijäsi, vaan merkittävä tekijä on valvottavien haluttomuus noudattaa sääntelyä.

Valvottavilla on myös pyrkimyksenä aina löytää uusia `porsaanreikiä` bisneksensä toiminnan jatkuvuudelle. Valvojien ammatillisuuden toteutumisen, sekä ammatillisuuden riittävän tason olemassaolon suhteen en voi yhdistää pikaluottomarkkinoiden valvontatoimintaa OECD:n kriteeristöön, jonka mukaan valvojien on oltava riittävästi koulutettuja (substanssi, mutta myös valvontatoiminta laajemmin) ja johdettuja valvontaesimiehen toimesta, tällöin saadaan tehokkaammin valvottavat noudattamaan heihin kohdistettua sääntelyä. Lisäksi valvojien on tunnistettava tekniset vaatimukset, osattava tunnistaa ja arvioida riskit, osattava hyödyntää toimintatapoja, joilla edesautetaan sääntelyn noudattamista, ohjeistusta, neuvontaa, ongelmien ratkaisutaitoja, sekä tunnistamaan valvonnankohteena olevien yritysten toimintatavat. Kun ja jos edellä mainittu Hyvän valvonnan -valvontakriteeristö olisi ollut pikaluottotoiminnan alusta saakka kunnossa eivät pikaluottomarkkinat olisi päässeet ryöstäytymään valvojien `käsistä` niin kuin vuosina 2005-2010 on päässyt käymään.     

Avoimen keskustelun kautta pääsemme yhteiseen johtopäätökseen - sidosryhmien hallintaan!

Tekstin tuottaminen Raimo Kovanen: Tänä aamuna [to 19.11.] lukiessani Hesaria huomioni kiinnittyi EK:n uudesta puheenjohtajasta tehtyyn juttuun. Uuden puheenjohtajan ikäkymmen alkaa samalla numerolla kuin minulla [kuulumme tähän engl. baby boomers -sukupolveen 1946-1964]. Hän toivoo isoäidin näkökulmasta, että pojanpojallaan olisi samanlaiset mahdollisuudet kuin hänellä on ollut: ”Työläisperheeseen syntyneenä olen voinut kouluttautua diplomi-insinööriksi ja saanut työskennellä mielenkiintoisissa työtehtävissä maailmalla ja Suomessa". Edellä mainittuun isoäidin toiveeseen on minun helppoa samaistua omastani isoisänä olemisen näkökulmasta - tosin hiukan erilaisesta kontekstista katsoen, mutta myös työläisperheeseen syntyneenä.

Uusi puheenjohtaja avaa jutussa omia ajatuksiaan mm. keskusteluyhteydestä maan hallituksen suuntaan, työllisyysasteeseen, työurien pidentämiseen, työperäiseen maahanmuuttoon ja syrjäytymisen ehkäisemiseen, kuten myös koronaepidemiaan. Kaikki edellä mainitut ”jutskat” ovat päivästä toiseen fokuksessa olevia otsikoita - uuden puheenjohtajan ajatusavauksina eivät siis mitään uusia ja maailmaajärisyttäviä – olemassa olevina tosiasioina järisyttäviä kylläkin. Se kuinka uudella naisenergialla saadaan vallitsevaan tilanteeseen muutosta, vaatii juuri sitä avointa keskustelua mihin uusi puheenjohtaja jutussa viittaa.  Toivon valitulle puheenjohtajalle menestystä tehtävässään Johanna Kurkelan laulun sanoin: ”Kun mä herään aamulla - Juon aamukahvit pöydän alla - En laita hiuksiani ollenkaan - Minä muutun tänä aamuna - Tänä aamuna - Katson elämää ja hehkun halua - Mennä sen mukana - Puhun ihmisille kauniita - Kuin tuntemattomat ois tuttuja - Hypin suojateiden viivoilla - Väleihin en mä saa pudota - Olen nuorempi kuin muistinkaan - Sillä minä muutun tänä aamuna - Katson elämää ja hehkun halua - Mennä sen mukana - Katson elämää ja hehkun halua - Mennä sen mukana”

Voinen sidosryhmäajattelijana ajatella uuden puheenjohtajan mietteistä näin: on kysymys [Baby Boomersien tapaan] siitä, että hän pyrkii sidosryhmäjohtamisen menetelmiä hyödyntäen rakentamaan ja ylläpitämään hyviä suhteita, inspiroimaan sidosryhmiään ja luomaan yhteen hiileen puhaltavia yhteiseksi parhaaksi toimivia yhteisöjä - onnea ja menestystä tehtävässä!

Osanan yhteiskuntaa ja sen jäsenistöä!

“Mind is your only problem.  All other problems are just offshoots of mind.” -Osho [intialainen mystikko]

Tekstin tuottaminen Raimo Kovanen: Osana yhteiskuntaa ja se jäsenistöä tarvitsemme monenmoisia tietoja ja taitoja, jotka helpottavat ja auttavat pärjäämistämme täällä yhteiskunnallisessa sidosryhmäverkostossa. Tässä ajassa mukana oleminen muodostuu ja rakentuu monenlaisista sidosryhmistä ja sidostyhmäverkostoista.  Sidosryhmäajattelussa suhteita pidetään luonnostaan arvokkaina, niinpä juuri nämä suhteet ja niiden avulla rakentuneet suhdeympäristöt ovat tärkeitä yhteiskunnallisen vuorovaikutteisen kanssakäymisen konteksteja. Voidaan ajatella näin: yhteiskunta on iso organisaatio, jonka tavoitteena on - jossain määrin – myös kasvu, mutta jonka painopiste kohdistuu selkeästi yhteiskunnan ja sen jäsenten selviytymiseen elämästä ja yhteiskunnan olemassaolosta saavuttamalla itseään ja sidosryhmiään tyydyttävällä tavalla omat ja yhteiset tavoitteet mahdollisimman vähin vaurioin. 

Vapaus ja oikeus

Muutama ajatus vapaudesta ja oikeudesta, joita koronavirustauti [COVID- 19] jossain määrin häiritseen.

Tekstin tuottaminen Raimo Kovanen: Positiivisella vapaudella tarkoitetaan yleisesti tietyn ihmisideaalin mukaista elämää, siis vapaaksi ihmiseksi käsitetään sellainen ihminen, joka toteuttaa autenttisen [aito, alkuperäinen] tai parhaan itsensä. Geneveläis-ranskalainen filosofi Rousseau, Jean-Jacques [1712-1778], saksalainen filosofi Hegel, Georg Wilhelm Friedrich [1770-18319], saksalainen filosofi Herder, Johann Gettfried [1744-1803], preussilainen filosofi Kant, Immanuel [1724-1804] sekä preussilainen filosofi Marx, Karl [1818-1883] ylistivät positiivisen vapauden merkitystä ja pitivät positiivista vapautta tärkeänä.

Negatiivisella vapaudella tarkoitetaan vapautta ulkoa tulevasta pakottamisesta, väkivallasta ja pakkovallasta. Voidaan siis ajatella ihmisen olevan vapaa, jos toiset ihmiset tai yhteiskunnalliset instituutiot esim. viranomaiset, poliittiset päätöksentekoelimet ja sääty- tai kastijärjestelmät eivät rajoita hänen toimintaansa, elikkä eivät puutu hänen ruumiilliseen koskemattomuuteensa, omaisuuteensa tai sopimusvapauteen. Negatiivisen vapauden toteuttamiseksi riittää, että muut eivät loukkaa näitä edellä mainittuja henkilön ominaisuuksia, siis muiden velvollisuus rajoittuu vain toisen negatiivisen vapauden loukkaamattomuuteen. Englantilainen filosofi Hobbes, Thomas [1588-1679], englantilainen filosofi Locke, Johon [1632-1704] sekä niin ikään englantilainen filosofi Mill, John Stuart [1806-1873] perustivat vapauskäsityksensä pitkälti negatiivisen vapauden käsitykseen.

Ymmärtääkseni tämän päivän demokraattiset oikeusvaltiot ovat käytännössä negatiivisen ja positiivisen vapauden kompromisseja. Lailla pyritään takamaan yksilölle sekä oikeus välttyä mielivallalta, vapaus harjoittaa perusoikeuksiaan: sananvapaus, kokoontumisvapaus ja uskonnonvapaus. Niin julkinen sektori kuin julkisen sektorin ja yksityisen sektorin toiminta on pyritty järjestämään niin, että positiivisen vapauden mukainen mahdollisuus mm. koulutukseen ja terveydenhuoltoon ainakin jossain määrin toteutuu.

Ajatuksia oikeudesta. Aluksi on syytä todeta, että oikeuden merkitys, siis merkitys, yhteiskunnassa eri toimijoille on erilaista esimerkiksi yksilöt, yritykset, julkisyhteisöt jne., vaikkakin laki on kaikille sama. Oikeudella vaikutetaan kaikkien yhteiskunnan toimijoiden käyttäytymiseen jollain muotoa: asettamalla kieltoja, rajoituksia, velvollisuuksia ja rajoittamalla toimintavapauksia. Oikeus on keskeinen osa yhteiskunnallista päätöksentekoa. Voidaankin ajatella sen [oikeuden] olevan päätöksenteon fokuksessa, koska poliittiset päätökset toteutetaan nimenomaan lainsäädännön avulla. Oikeus on konkreettinen, tunnistettavissa oleva ja objektiivinen periaate. Oikeus ei ole mielipidekysymys.  

On kuitenkin huomioitava, että oikeus ja laki eivät ole sama asia. Oikeus on kielellistä. Oikeusnormit kirjoitetaan lakiteksteiksi, joista normit ja niiden sisältö on pystyttävä selvittämään. Kieli on aina epätäydellistä ja juuri tämä - kielen epätäydellisyys - aiheuttaa sen, että lait ovat tulkinnallisia. Lain sanamuoto [lakiteksti] ei kovinkaan useasti anna suoraa vastausta siihen, miten yksilön, yrityksen tai julkisyhteisön [viranomaisen] tulee tietyssä laintulkintatilanteessa toimia.

Lakia tulkittaessa onkin kiinnitettävä erityistä tarkkaavaisuutta siihen, ettei lakien tulkintaan vaikuta esimerkiksi ratkaisujen taloudelliset ja/tai yhteiskunnalliset vaikutukset eivätkä moraaliset ja/tai uskonnolliset arvot ja arvostukset, elleivät säännökset itsessään nimenomaisesti tätä edellytä. Oikeus ja erityisesti lainsäädäntöratkaisut ovat keskeisin yhteiskunnan ohjauskeino ja valtiollisen vallankäytön väline. Myös jukista taloutta koskevaa päätöksentekoa ohjataan hyvin pitkälti lainsäädännöllä. Edellä vähän pohdintaa niinkin arkisesta asiasta kuin vapautemme ja oikeutemme, joita tällä hetkellä tuo mokoma koronavirus pyrkii jossain määrin rajoittamaan.

Herkkä aihealue ja sisäpiirikaupat sulkevat nettikaupan!

Tekstin tuottaminen Raimo Kovanen: Huhtikuun 2020 loppupuolella, poikkeusoloissa – koronan keskellä – Stadissa asuva tyttäremme perusti nettikaupan, nettikaupan, joka sulkeutui heti kahden ostoskerran jälkeen. Ensimmäisen ostoksen teki hänen poikakaverinsa ja toisen minä, tyttären isä. Molempien ostosten tarkoituksena oli kokeilla kaupan toimivuutta ja tukea tyttären bisnestä. Minä ostin lahjakortin, jonka toimitusosoitteeksi laitoin tyttäremme kotiosoitteen, siis kaupan perustajan oman osoitteen. Minun suuntaani kaikki toimi oikein mallikkaasti ja tytärkin sai viestin sähköpostiinsa tehdystä kaupasta ja ilmoituksen euromäärästä.

Mutta sitten, heti seuraavaksi, tyttäremme sähköpostiin tuli ilmoitus, että maksupalvelun tarjoaja ei voi enää tukea hänen nettikauppansa toimintaa: ”We are reaching out with some news. After reviewing your information and website your business presents a level of risk for customer disputes that we will be unable to support. Due to the high level of risk on your account, we´re not able to reveal more specific information on how do risk reviews at XXXX, and why your account was marked as high risk.

Additionally, because of the elevated dispute risk on your account, your account balance will be placed on reserve for next 120 days. During this time, the reserved funds will help cover any disputes or refunds on your account. The remaining balance will transfer to your bank account at the end of this period …”

Kyseinen nettikauppa ehti olla auki vajaan tunnin ja sen toimintakapasiteetti riitti kahteen erilliseen kaupantekotilanteeseen, jotka molemmat tehtiin tyystin eri paikkakunnilla ja eri laitteilla. Kaupan maksujärjestelmä kyllä ONNEKSI avattiin melko nopeasti muutaman yhteydenoton jälkeen. No tästäpä vasta mielenkiintoni kasvoi pohtimaan sitä miksi globaalisti toimivan – Pohjois-Eurooppalaisessa saarivaltiossa [UK] asemapaikkaansa pitävän - maksupalvelun tarjoajan järjestelmät toimivat tällä tavoin. Pokamme, joka asuu perheineen Keski-Euroopassa ja on IT-alalla töissä, sanoi kyseisten maksujärjestelmien toimivan juuri näin [on itse ollut kehittämässä ja “rakentamassa” rahamaailman maksujärjestelmäratkaisuja], kun on pelkona rahanpesu ja/tai muu maksupalveluita säätelevän lainsäädännön mukainen epäily epärehellisestä toiminnasta.  

Minun [pieneen] ajatusmaailmaani ei oikein meinaa sopia se, että maksujärjestelmä suljettiin, vaikka kyseessä on vasta perustetun nettikaupan toinen kauppa ja kauppojen yhteismäärä on 50-60 euroa, kaupat on tehty suomalaisten pankkien debit -korteilla ja muuta maksuhistoriaa ko. nettikauppayrityksellä ei ole olemassa – herkät ovat järjestelmäkalibroinnit??

Rahamaailma on herkkä aihealue ja poikamme sanontaa siteeraten: ”herkkä aihealue vaatii herkät kalibroinnit”. Tosin rahamaailma on näyttänyt herkkyytensä myös viimeaikaisissa [poikkeusoloissa] Business Finlandin tekemissä yritysrahoitusratkaisuissa [=kehittämistukea] tai pikemminkin meidän kansalaisten rahoitusratkaisujen vastaanottamisessa. Ottamatta sen enempää kantaa Business Finlandin rahoitusratkaisujen oikeudellisuuteen ja/tai oikeudenmukaisuuteen – kun en tunne yksityiskohtia – voin vain ihmetellä meidän kansalaisten herkkyyttä, kun puhutaan rahasta, jonka joku toinen saa ja minä en. Onko se sitä kateutta? Englannin kielessä kateutta merkitsevä sana on ”envy” ja se tulee latinankielen sanasta ”invidia”, joka tarkoittaa pahan suopaa katsetta. Tietenkään, tähän esille nostamaani nettikauppaCaseen ei liity mitään kateutta, ei toki!

Lähes kaikki tunnistavat kateuden, mutta kovin moni meistä ei myönnä sen vaikuttavan omaan toimintaamme.  Vaikka filosofi Immanuel Kant [1724-1804] määritteli kateelliset ihmiskunnan vihollisiksi ja Raamatussa kateutta kutsutaan pahaksi silmäksi, silti kateuteen liittyy myös paljon hyvää ja sitä pidetään jopa yhtenä ihmisen perustunteista. On inhimillistä olla kateellinen ja se on sitä paitsi myös hyödyllistä, hyödyllistä mm. yhteiskunnallisessa kehityksessä.  Voisin ajatella rahamaailmaa säätelevän lainsäädännön saaneen kateudesta yhden peruslähtökohdan lainsäädännön ”jalostamiselle”, tietenkään oikeudenmukaisuutta ja rehellisyyttä unohtamatta.

Kun ihmiset alkavat verrata itseään toisiin - toisten onneen, rahalla hankittuun - käynnistyy kateuden moottori hyvin herkästi. Toisaalta kateutta selitetään itsetunto-ongelmilla, tällöin siihen liittyy keskeisesti riittämättömyyden tunne ja toisten henkinen hyvinvointi, sekä laaja ystäväpiiri, suosio ja onnellisuus.  Rakkaus ja siihen liittyvä mustasukkaisuus aiheuttavat paljon kateutta, monin eri tavoin.

Raha on työkalu, jonka omistaa meistä jokainen – ”toiset enempi toiset vähempi” - tämän työkalun tarkoituksena on helpottaa elämäämme. Siis kyseessä on hyvin arkipäiväinen asia, silti siitä on hyvin vaikeaa puhua. Valitettavasti meillä suomalaisilla on hyvin vaikea suhde rahaan. Kadehdimme asioita, jotka erottavat meidät toisistamme - kateus asettautuu useasti ystävyyden edelle.

Kansakuntamme vuosikymmeniä tuntema ”kalamiehen kateus ”on muuttunut ja muutos on tuon enemmän vastuuta. Kasvanut vastuu näkyy mm. rahamaailmaa säätelevässä lainsäädännössä, sekä rahanpesun ehkäisyyn liittyvissä maksujärjestelmäkalibroinneissa: niitä säädetään yhä herkimmiksi. Mielestäni järjestelmiä säädettäessä olisi huomioitava oikea mittakaava – rehellisyyttä ja oikeudenmukaisuutta unohtamatta. Kun ennakkoon asetetut säätötoleranssit asetetaan oikeaan mittakaavaan, niin ymmärtääkseni pienet rehellisperusteiset nettikauppaostokset sujuvat mainiosti myös ns. ”sisäpiirikauppoina” – vaikka herkkä aihealue kateudelle onkin kyseessä.

Mokoma Korona!

Tekstin tuottaminen Raimo Kovanen: Mokomakin Korona, tuo kehveli, jättää ison loven kansantalouteemme ja koko maailman talouteen ja asettaa samalla haasteita myös kansantalouden tilinpidolle.  Kansantalouden tilinpito on tilijärjestelmä, jonka avulla kuvataan koko kansakunnan taloudellista toimintaa eli kuinka nopeasti tai hitaasti kansantalous kasvaa ja miten vakaata tai epävakaata kehitys on ollut.

Yleisenä oletuksena [normaalioloissa] on, että ihminen toimii aina rationaalis-taloudellista ratkaisua etsien, joka toteuttaa määritellyn päämäärän ja tavoitteen parhaiten. Yksilön käyttäytyminen voidaan yleisesti määrittää ja ennustaa, useimmiten taloudellisen hyödyn tavoittelua määrittävän preferenssifunktion [=paljonko toinen vaihtoehto preferoi toista] pohjalta.

Näin poikkeusoloissa herää kysymys: kuinka nyt ja lähikuukausina rationaalis-taloudellisia ratkaisuja pystytään yksilötasolla toteuttamaan, kun olemme lähes yhteiskunnan ohjauksessa? – siis ei juuri ollenkaan. Voidaan vain arvailla sitä kuinka suuren laskun mokoma korona yhteiskunnalle tuo ja kuka sen laskun loppujen lopuksi maksaa? 

Suomen bruttokansantuote [2019] on 240,1 miljardia euroa, noin 43 484 euroa/asukas ja kasvua edelliseen verrattuna 1,0 %. Tässä seuraavaksi lyhyt kuvaus siitä mitä kansantuotteeseen lasketaan. Tästä voi jokainen itse päätellä mihin suuntaan nyt [2020] mennään.  

Bruttokansantuote, BKT [engl. GDP = Gross Domestic Product] on kansantaloudessa vuodessa tuotettujen hyödykkeiden [lopputuotteiden] määrä rahassa = kokonaistuotanto. Se on tietyn maantieteellisen alueen [tässä Suomen] tuotannollisen toiminnan mitta. Alueelliset ja aineettomat hyödykkeet lasketaan yhteen niiden hintojen avulla. Monilla julkisen sektorin tuottamilla hyödykkeillä, kuten terveydenhoito ja koulutus ei ole hintaa. Ne arvioidaan laskelmiin tuotantokustannusten mukaan.

Kansantuotteeseen lasketaan mukaan siis vain lopputuotteet eli hyödykkeet, jotka on ostanut niiden lopullinen käyttäjä. Niin sanotut välituotteet ovat tavaroita ja palveluksia, joita käytetään tuotantoprosessissa panoksina muiden tavaroiden ja palvelusten tuottamiseksi. Välituotteiden arvoa ei lasketa mukaan bruttokansantuotteeseen, koska tällöin niiden sisällyttäminen BKT:hen johtaisi saman tuotannon arvon laskemiseen kahteen kertaan. Investointihyödykkeitä pidetään kansantalouden tilinpidossa loppukäyttöön menevinä hyödykkeinä, joita yritykset ostavat.

Yrityksen luoma jalostusarvo saadaan vähentämällä myynnin arvosta yrityksen muilta ostamien panosten [raaka-aineet ja puolivalmisteet] arvo. Myynti miinus ostot muilta, eli jalostusarvo, on se lisäys, jonka yritys on tuotantoon luonut. Bruttokansantuote on jalostusarvojen summa.

 Vain markkinoidut hyödykkeet tulevat mukaan laskelmiin. Esimerkiksi kotityön tuottamat palvelukset ja niin sanotut pimeän talouden piirissä olevat toiminnot jäävät pois laskuista.

 Bruttokansantuote voidaan ilmaista seuraavalla lausekkeella: BKT =Y=C+I+G+(X-M), jossa

Y = bruttokansantuote [kansantulo]

C = kotitalouksien kulutus

I = yritysten investoinnit

G = julkiset menot

(X-M) = nettovienti [vienti - tuonti]

Olen lähettänyt tämän tekstin hesarin ja keskarin mielipideosastolle julkaistavaksi 23.3.2020, saas nähdä?

YRITYSMAAILMA VAATII JATKUVAA MUUTOSTA - VAIN MUUTOS ON PYSYVÄÄ!

Tekstin tuottaminen Raimo Kovanen: Ajattelen mielelläni muutoksen onnistumisen fokuksessa olevan yrityskulttuurin ja siltä kautta tapahtuvan muutoksen. Kun yritysjohtajat haluavat muuttaa yritystä/yrityskulttuuria on heidän muutoksen moottoreina (=esikuvapersoonina) itse, omalla toiminnallaan ja esimerkillään, heijastettava muutosta – ja luotava esikuvaa siitä millaisena he itse haluavat nähdä tulevaisuudessa johtamansa yrityksen ja sen yrityskulttuurin.

Vanhemman sukupolven johtajista – aika moni – kietoutuu vanhaan ajattelutapaan: ”Meillä on vastaukset kaikkiin muutostarpeisiimme, emme lioin tarvitse ulkopuolisia mielipiteitä.” Nykyajassa johtajan on oltava suora ja hänen on kehdattava sanoa, jos ei tiedä.  Johtajan on luotava maaperä, josta yrityksen henkilöstö voi ponnistaa omaan työsuoritustaan tehdessään. Johtajat keskustelevat sosiaalisessa mediassa ja tulevat ”kasvollisiksi” persooniksi – tulee tunne ”minähän tunnen hänet”. Johtajan on laitettava itsensä peliin ja hänen on kokoajan luotava sitä ilmapiiriä ja sitä yrityskulttuurimuutosta, jota hän tavoittelee. Johtajan tehtävä yrityskulttuurimuutoksen vetäjänä on haastavaa, mutta myös antoisaa. Yrityskulttuurimuutoksessa on myös sallittava ympäristö, jossa ihmiset voivat kunniakkaasti epäonnistua. Kun tulee virhe, jumaloidaan virhettä ja nostetaan tehty virhe ”jalustalle” – otetaan virheestä kaikki irti ja opitaan siitä – annetaan mahdollisuus kokeilukulttuurille.

Erityisesti kokeilukulttuuria tarkoittava – ”Lean enterprise” –käsite keskittyy innovaatioyrityksen rakentamiseen leanin ja ketterien menetelmien keinoin. Se kattaa yritystoiminnan businessmallit, samoin kuin kaikki muut yrityksen osa-alueet ja toimintatavat henkilöstöpolitiikkaa ja taloutta myöten. Tällä tavoin voidaan luoda kokonaisuuksia ja samalla jotain uutta – uutta yrityskulttuuria. On ajateltava näin: omaa tietoaan ei voi suojata panttaamalla tietoaan - tieto on yksinkertaisesti tehty jaettavaksi. On hyvä tapa oppia toisten arvomaailmaa ja ajattelua. Laajentaa samalla omaa ajatteluaan ja pystyä näin vastaamaan paremmin yrityskulttuurin muutoksesta.

Presidentti Obama muistutti jäähyväispuheessaan: ”että muutos onnistuu vain, kun tavalliset ihmiset ottavat osaa ja ryhtyvät toimeen.”

Siis muutos ei ole mikään automaattinen toiminto. Voin helposti yhtyä Obama puheeseen kuin myös Mike Murdock’in ajatukseen: ”et koskaan tule muuttamaan elämääsi, ellet muuta jotain mitä teet päivittäin.”

GLOBALISAATIO - KOULUTUSOHJELMAT !

Tekstin tuottaminen Raimo Kovanen: Globalisaatio, ennen kaikkea maailmantalouksien lisääntyvä globalisaatio, edellyttää ja asettaa uusia vaatimuksia kansalaisten kouluttamiselle ja kouluttautumiselle. Tällöin katseet kääntyvät eri maiden hallituksiin, jotka useimmissa maissa vahvistavat koulutusohjelmat. Tällä tavoin hallitukset [OKM, OPH] koulutuspolitiikallaan vaikuttavat ainakin välillisesti organisaatioiden oppimiseen.

Pelkästään organisaatioiden jäsenten oppiminen ei riitä, vaan organisaatioiden tulee olla kokonaisuutena oppivaorganisaatio. Organisaation oppiminen on monimuotoinen ilmiö, josta on monta käsitystä. Organisaation oppimisen tulkitsemiseen liittyy olennaisesti se, kuinka organisaation oppiminen ymmärretään. Sosiaalisen oppimisen näkökulmasta oppiminen ymmärretään sosiaaliseksi prosessiksi.

Oppiminen ei ole vain tietojen hankkimista, vaan ammattilaiseksi tulemista. Huomio siirtyy yksilöiden ajatteluprosessista organisaation käytännöissä ja vuorovaikutuksessa tuotettuun tietoon ja osaamisen kasvamiseen. Tällöin oppimista ja työntekoa tai oppijaa ja työympäristöä ei voida erottaa toisistaan, sillä oppimista ja tiedon luomista tapahtuu, kun ihmiset vuorovaikutuksessa luovat merkityksiä eri asioille: käsitteille, käytännölle, tilanteelle sekä toimijuudelle.

Yleensä rakenne ja teknologia ovat vähemmän näkyviä, mutta ne antavat valmiudet erottaa tehokkaammin kollektiivisen mielen organisaatiossa. Älykäs järjestelmä ei voi olla riippumaton rakenteesta: onko kyseinen ympäristö vakaa vai myrskyisä? Orgaanisilla järjestelmillä on kyky konfiguroida itsestään enemmän mekaaninen, kuin luoda mekaanisia järjestelmiä ja tällöin vallitsevalla ympäristöllä on huomattava vaikutus organisaation rakenteen muodostumiseen.

Palatakseni tekstin alkuun: hallitus vaikuttaa koulutuspolitiikallaan ainakin välillisesti organisaatioiden oppimiseen. Nykyvalossa näyttää siltä, että entiset kasvatuksen käytännöt, joiden pohjana ovat behavioristisen psykologian perusteet [teoreetikko Ivan P. Pavlov 1849-1936 ja psykologi John B. Watson 1878-1958] ja jotka aikaisemmin riittivät [vielä 1990-luvulla] lähtökohtaisesti kasvatustoiminnan teoriaksi koulutuslaitoksissa - kuten myös yrityksissä ja eri ammattialoillakin - eivät riitä enää. Tänään globalisoituneet maalimantaloudet asettavat uusia haasteita ihmisten kouluttamisille ja kouluttautumisille - koulutusohjelmille. Elämme aivan uutta aikaa!

Palaan 1900-luvun alkuun ja teknikko Frederick Winslow Tayloriin [1856-1915] ja hänen Scientific Management -teokseensa, jota usein pidetään ensimmäisenä organisaatioteoriana. Taylor kehitti ja testasi omassa työssään työnjohtajana mittauksin: mikä verstaassa oli päivittäin oikea työmäärä jokaisen tehtävän osalta? Tästä käynnistyi tieteellinen liikkenjohto. Taylorin malli loi yksittäisille tehtäville työn tutkimuksen pohjalta parhaan suoritustavan, standardin, jonka ensiluokkainen työntekijä voi saavuttaa. Hän halusi johtaa mitattujen faktojen perusteella ja asettaa haastavat, mutta saavutettavissa olevat tavoitteet. Systemaattinen lähestymistapa vaikutti myöhemmin myös prosessiajatteluun. Tayloristien mukaan valittavat henkilöt pitää kouluttaa niin, että heillä on edellytykset suorittaa työ parhaalla mahdollisella tavalla ja saavuttaa tavoitteet. Taylorin mukaan koulutus on esimiesten tehtävä, jolla varmistetaan oikea työtapa. Taylorismin varsinaisesti erottava piirre ei ollut se, että Taylor pyrki mekanisoimaan ihmisen ja työn organisoinnin, vaan se, missä määrin hän onnistui se tekemään.

Taylorin tuodessa järjestelmällisyyttä ja kurinalaisuutta johtamiseen, hänen näkemyksiään myös kritisoidaan. Vaikka Taylorin ideat toimivat, työntekijäorganisaatiot moittivat hänen lähestymistapaansa epäinhimilliseksi, koska hän komentelee ihmisiä kuin koneita ja kouluttaa heitä kuin koiria. Tämä ei täysin ole Taylorin periaatteen mukaista, sillä Taylorin teorian mukaan johdon pitää tehdä yhteistyötä työntekijöiden kanssa ja varmistaa, että työ tehdään tieteellisen liikkeenjohdon periaatteiden mukaisesti, sillä Taylorin näkemyksen mukaisesti työnantajan ja henkilöstön edut ovat yhdensuuntaiset.

Koulutuksen pitää lähtökohtaisesti kehittää yksittäisiä kansalaisia, kansakuntaa ja edelleen organisaatioita. Viimevuosina monissa oppilaitoksissa on – jopa yksilön kehityksen esteenä – ollut oppilaitokseen ja koulutusaloihin kohdistunut oppimiskustannuksien määrää korostavasti seuraavien mittareiden ”rakentelu”. Nykyään mielellään puhutaan koulutusreformista, jossa käytetään monia menestyksen mittareita – saavutusmittareita, myös työllistymisen suhteen. On luotu uusi saavutusten standardijärjestelmä, joka samalla määrittelee koulutusorganisaatioiden rahoituksen saatavuutta. Kyseinen kehitys ammatillisen osaamisen näkökulmasta on välttämätöntä ja erinomaista, mutta entäs panostus ammatilliseen kasvuun – työkäyttäytymiseen? Teoreettisesti ammatillista kasvua voidaan tarkastella eri suunnilta: mm. minäkäsityksen, yksilöllisen oppimisen ja organisaation oppimisen näkökulmasta.

Monet koulutusohjelmat määrittelevät tavanomaiset opiskelijoiden koulutussaavutusten tasot - standardit. Käsitykseni mukaan kasvatuksen parantumisen edistymiseen [muutosten mittaamiseen] liittyvät mittarit ja mittaamiset puuttuvat edelleen. Arviointimenetelmät mittaavat ensisijaisesti opiskelijoiden suorituksia vähän samalla tavoin kuin Taylorin ”ajatusmaailmassa” mitattiin työntekijöiden suorituksia.

Pedagogiikka sanalla historiassa on ollut kautta aikain monia merkityksiä, myös kasvatusopillisessa merkityksessä.  Niin ikään jo 1900 -luvun alussa vaikuttavampiin kasvatusfilosofeihin kuuluvan filosofi ja psykologi John Dewey`n [1859-1952] tutkimuksiin kuului mm. tutkia kokemuksen merkitystä kasvatukseen ja oppimiseen. Hänen progressiivista kasvatusajatteluaan sovelletaan useiden länsimaiden kouluissa edelleen.  Dewey arvosteli keinoja ja näkemyksiä työelämässä ja koulutuksessa, joiden tavoitteena oli vain päästä päämäärään.

Pedagogiikan tarkoitusperiaatteita [myös 2020 -luvulla] ovat mm. tapa, millä opetus järjestetään ja näkemykset kasvatuksellisista periaatteista. Mielestäni koulutusohjelmiin tulee sisällyttää keskeisemmin ihmisten ymmärryksessä [=kasvussa] tapahtuvien muutosten mittaaminen: mm. sosiaalikustannusten ja terveyskustannusten muutokset heijastelevat kehityssuuntia, jotka mittaavat ihmisten ymmärryksessä tapahtuneita muutoksia, siis em. kustannukset pienenevät [positiivisen] kasvatuksen tuloksena. Kasvatuksessa tapahtuvia muutoksia on pystyttävä mittaamaan.

Elämäämme keskeisesti vaikuttava talouden globalisoituminen on vielä tänään 2020-luvulla aivan alkuvaiheessaan. Talouden globalisoituminen edellyttää kilpailukykyisiä koulutusohjelmia – sijoittamista kasvatukseen ja sen muutosten mittaamiseen. Tulevaisuudessa, ja jo nytkin, rikkauden tärkein lähde on osaaminen [inhimilliset varat] ei niinkään pääoma [ei inhimilliset varat] – osaaminen ottaa valtaa rahalta ja osaaminen kasvaa tietoja ja taitoja ”siirtämällä” kasvatukseen panostamalla. Tämä vaatii behavioristisen psykologian edelleen tehostamista, jalostamista, jopa korvaamista - sijoituksia kasvatuksellisiin menetelmiin ja edelleen kilpailukykyisten koulutusohjelmien kasvatuksellisen kehityksen tulosten mittaamiseen. Mennyt työntää ja velvoittaa tuleva vetää ja innostaa!